Sorting by

×

Nieuwe stadsbrug krijgt tramlijn Kralingen-Kuip

De nieuwe brug over de Maas, die de Veranda bij stadion De Kuip verbindt met De Esch in Kralingen, moet volgens de huidige plannen een tramlijn krijgen in plaats van een busverbinding. Als alles volgens schema verloopt, kun je vanaf 2033 in slechts vijftien minuten van Zuidplein naar Kralingse Zoom reizen met de tram. Voordat de keuze definitief is, wordt nog onderzocht hoe de tramlijn het best ingepast kan worden.

De gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening hebben deze week samen een voorlopig besluit genomen. Lange tijd was er twijfel tussen een tram of een zogenaamde Bus Rapid Transit (BRT), een snelle bus die rijdt over een eigen baan. Uiteindelijk viel de voorkeur op de tram, omdat die meer passagiers kan vervoeren en beter in het stadsbeeld past dankzij een groener ontwerp.

Belangrijke verbinding voor nieuwe wijk

Het is al enige tijd duidelijk dat er een nieuwe brug komt tussen het zuiden en oosten van de stad. Hoewel sommige mensen nog steeds pleiten voor een metrotunnel, ligt de focus nu op een brug. Die zal onder andere de toekomstige wijk Oostflank ontsluiten, waar circa 30.000 nieuwe woningen gepland staan. Voor veel jongeren op Zuid kan de tram bovendien een directe verbinding bieden met de onderwijsinstellingen in Kralingen.

Afstemming en kostenplaatje

Verschillende OV-specialisten hebben de voor- en nadelen van zowel tram als BRT op een rij gezet. Ook zijn buurtbewoners en wijkraden langs de voorgestelde route geraadpleegd. De voorkeur van de betrokken partijen ligt bij de tram, maar er zijn nog enkele punten die verder uitgewerkt moeten worden. Zo wordt onderzocht hoe de tram het best aangesloten kan worden op metro- en busstation Zuidplein, en hoe de kosten binnen het bestaande budget blijven. Ook moeten Rotterdam en de MRDH afspraken maken over de jaarlijkse kosten voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van de trams.

Reacties van bestuurders

Wethouder Tim Versnel is tevreden met de keuze: “Het is mooi dat alle partijen eensgezind voor de tram gaan. Dit vervoermiddel sluit goed aan bij de Rotterdamse identiteit, past prima in het huidige OV-netwerk en is bovendien flexibel uit te breiden als het aantal reizigers toeneemt.”

Martina Huijsmans, regiobestuurder bij de MRDH, benadrukt het belang van goede mobiliteit: “Met het groeiende aantal woningen, banen en reizigers is het cruciaal om verschillende vervoersvormen goed te integreren. Een snelle tramverbinding over de nieuwe brug draagt bij aan een beter bereikbare en leefbare regio, en maakt duurzame mobiliteit aantrekkelijker.”

Station Stadionpark in ontwikkeling

Uiterlijk eind 2026 moet duidelijk zijn of de investeringen en ontwerpen voor de tram, het nieuwe station Stadionpark en de brug passen binnen de afgesproken doelen en budgetten. Tegelijkertijd beginnen de samenwerkende partijen, inclusief ProRail, met het ontwerpen van dit nieuwe station, inclusief sporen, tramhaltes, een oversteek en de omliggende infrastructuur. Ook buurtbewoners zullen daarbij actief worden betrokken.

Bron: De Havenloods

Schuiven naar boven