Sorting by

×

Kleinpolderplein in het centrum van Rotterdam, wat is dat nu weer?

Wat is dit nu weer voor een slakkenhuis in het centrum van Rotterdam? Zelfs het Witte Huis heeft er plaats voor moeten maken en het lijkt meer op een nieuwe Kuip dan op een verkeersoplossing.

Een driedubbele hangbrug en een immens verkeersplein waren kort na de oorlog ter plaatse van de Oudehaven bedacht. De Wederopbouw van onze stad was namelijk een uitgelezen moment om de verkeersdoorstroming van het centrum aan te pakken en het verkeersplein dat je op de afbeelding ziet was daar een onderdeel van.

Een belangrijke ingreep was de aanleg van een nieuwe weg tussen Goudsesingel en de Maasbruggen. De vijftig meter brede boulevard, aanvankelijk Weg 55 genaamd, kreeg in het basisplan een belangrijke rol. De weg zou in het noorden gaan aansluiten op een nieuwe route over de gedempte Rotte naar de rijksweg naar Delft en Den Haag. In het zuiden zou de weg aansluiten op een nieuwe brug over de Maas naast de bestaande Willemsbrug en aansluiten op de Oranjeboomstraat. Op de plek van de Oudehaven zou een gigantische rotonde komen in twee niveaus. De Oudehaven zou gedempt worden en het Witte Huis zou op termijn moeten verdwijnen.

Waarom zie ik dit dan helemaal niet in de binnenstad?

In 1955 onderschreef de Commissie Vervanging Willemsbrug deze opzet, maar men sprak ook een voorkeur uit voor tunnels. Met name de latere directeur Gemeentewerken was een groot voorstander van tunnels: Een havenstad moet tunnels bouwen en geen bruggen. Een eerste succes behaalde hij met de metrotunnel. Rond 1970 kwam de gedachte weer op om één tunnel te bouwen voor spoor- en wegverkeer met een nog imposanter rotonde.

Maar de NS besloten dat de Spoorbrug nog wel een tijdje meekon. Inmiddels was men ook anders over autoverkeer gaan denken. Liever zag men het verkeer zoveel mogelijk uit de binnenstad verdwijnen.

In 1972 koos de gemeenteraad voor een brug. De nieuwe Willemsbrug werd tussen 1978 en 1981 gebouwd. In 1983 werd eindelijk besloten tot de bouw van een tunnel voor het spoorverkeer. De Willemsspoortunnel was in 1993 klaar. Het karakteristieke Luchtspoor werd vervolgens gesloopt. Door de bebouwing van de Oudehaven rond 1980, met kleinschalige woningbouw en kubuswoningen van Piet Blom, verdween het verkeersplein definitief uit beeld.

Bron: Platform Wederopbouw Rotterdam
Afbeelding: Stadsarchief Rotterdam

Schuiven naar boven